tisdag 14 april 2009

Straffa de svaga

Jag blir så trött. Denna gång är det folkpartiet (kravliberalerna) som gör mig trött. Anledningen är att de har gett upp. De kastar in handuken och lägger sig ner och spelar döda. Ämnet är skolan och hur man ska hantera de barn som inte klarar av att förhålla sig till de vanliga reglerna. De barn som sannolikt har störst behov ska nu kunna kastas ut ur skolan i maximalt två veckor per termin. Hur ska de bli bättre utanför skolan? Ska de stå på torget tillsammans med alkoholisterna och lära sig en läxa så att de vill komma tillbaka till skolan för att det är så hemskt där ute?

Nä, Björklund har gett upp. Jag gissar på att han gått till vår finansminister och sagt ungefär följande:
-Kan jag få lite pengar för att kunna sätta en specialpedagog/socialarbetare på alla elever som inte klarar sig? frågar Björklund
-Nej, du vet att vi måste fortsätta sänka skatterna och konjukturen är dålig så du får hitta sätt att spara pengar, svarar finansministern.
-Perfekt, nu har jag en anledning att kasta ut de elever som inte är tillräkligt lika mig, hurrar Björklund.

Nä, ibland kan jag ha viss förståelse för folks och Björklunds iver att sätta åt de som kommer undan det som vi andra vanliga dödliga finner omoraliskt men nu börjar det på att gå överstyr. Om det har gått så långt att vi nu inte bara släpper ut barnen ur skolan med undermåliga kunskaper utan dessutom ska sparka ut dem, jag då har det gått för långt.

Bor det en liten mobbare i Björklund? Straffa de som redan har vägen till brott och missbruk utstakad genom att ge dem ännu mindre tid i skolan. Ett bättre förslag hade varit att lägga lite pengar på specialpedagoger, socialarbetare och poliser så att dessa barn (och familjer) kunde styras in på rätt vägar.

Nä, Björklund lär få pussa många små bäbisar i sommar för att visa att han faktiskt inte hatar barn. Kanske det är så att han själv hade en väldigt sträng och kärlekslös uppfostran? Det är ju inte långt till den typen av tankar utifrån hur han resonerar.

Läs mer: AB, AB, SVD, SVD, SVD,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag måste säga att jag är lite imponerad av din massivt spegelvända verklighetsbild. För mig, och för den överväldigande majoriteten av hårt arbetande svenskar, så är de svaga de som blir sparkade på, mobbade, och förnedrade. De behöver vår hjälp och vårt stöd.

De som mobbar borde se till att tas itu med så de slutar med sitt svineri. Hur många liv ska de få förstöra? Inte ett till, tycker jag.

daydreaming sa...

Vet inte om jag tror på att någon socialt väl anpassad mobbare skulle bli avstängd av Björklunds förslag.

Däremot tror jag att de som av olika anledningar mår dåligt av olika anledningar kommer att spendera två veckor per termin på torget tillsammans med pundarna.

Ser enbart Björklunds förslag som ett sätt att spara pengar på personal i skola, socialtjänst och polis.