måndag 20 april 2009

Kasta sten i glashus

Idag har vi alla fått höra om Irans president Mahmoud Ahmadinejad anklagade en av världens demokratier för att vara rasister. Man kan väl lungt säga att han kastade sten i glashus och det är väl så snällt det går att säga.

Men glöm inte att Israel är sämst i klassen bland de så kallat goda länderna med en hel befolkning i praktiken inlåst utan möjlighet att röra sig fritt. Jag skulle nog inte dra mig för att jämföra Gaza med Warzawa under början av 40-talet.

Jag kan ha viss förståelse för att Israel gör som de gör. De har ingen armé att slåss emot utan enbar en massa med kroppar där vilken som helst av dem kan bara explodera utan förvarning. Jag skulle inte vilja ha dem frigående här i Sverige heller.

Tyvärr fråntar det inte Israel ansvaret för att de i praktiken har låst in en hel folkgrupp. Ganska rasistiskt i min mening.

Läs mer: AB, DN, SVD, SVD, DN,

2 kommentarer:

rakvanster sa...

Om du jamfor Warszawa under början av 40-talet med Gaza , da vet du inte VAD du pratar om!
K

daydreaming sa...

Krystyna! Jag ser två tillfällen där en större mängd människor i all praktik är inlåst på en begränsad yta som en ganska stor likhet. Vad ser du som avgörande skillnader?