söndag 12 april 2009

Rasistens bästa vän...

För ett par år sedan hörde jag en intervju av Jimmie Åkesson. Jag kommer ihåg att jag skrattade högt när han försökte förklara vad som är Svenskt. För det är naturligtvis helt omöjligt att defininera det. Det jag tycker är svenskt är förmoligen till ganska stora delar skilt från det mina föräldrar tycker är Svenskt. Tar man en Engelsmans bild av vad som är Svenskt så är det nog inte många Svenskar som känner igen sig. Trots detta hävdade Åkesson att Sverige Demokraterna stod för Svenska ideal.

Idag i DN finns det en debattartikel om vetenskapen bakom att använda ordet ras om olika grupper människor. Kort och gott menar professor Petterson att de olikheter som finns mellan oss människor har så lite grund i generna att mina barnbarnsbarn (eller några generationer till) skulle bli svarta, utveckla stora näsor och annat som är bra att ha om man lever i Afrika, om jag bestämde mig för att flytta dit.

Det som är intressant är hur folk med mer eller mindre grumliga motiv gärna använder diffusa begrepp som ingen med lite kunskap kan definiera. För visst är det enkelt för Åkesson att säga att han står för något Svenskt när han för varje givet tillfälle kan använda precis vilket argument som helst om vad som är Svenskt, för det finns ju ingen defintion som ens de lärde kan enas om.

Nu ska det bli spännande att höra hur folk kommer att använda ord som antyder ras nu när det visar sig att det bara är anpassningar till rådande klimat och att deras barn skulle se precis likadana ut efter några generationer.

Nästa gång ni träffar en Sverigedemokrat, be dem definera vad som är Svenskt och skratta gott. Det är ett nöje de gärna bjuder på.

Läs mer: DN

3 kommentarer:

doublecorona sa...

Efter några generationer? Svarta har funnits i storbritannien ett bra tag nu (sedan tidigt 1800tal) de har inte blivit vitare...

Åke Blomdahl sa...

De vita som är avkomlingar till de som bosatte sig i Sydafrika på 1600-talet har inte blivit svarta. Möjligen solbrända.

Det finns politiskt korrekt forskning också. Lita inte på allt som sägs av en forskare.

daydreaming sa...

"Några generationer" och "barnbarnbarn" syftade på de i dessa sammanhang oerhört korta tidsperspektiven.

Sedan skulle jag vilja de era bevis för att de vita i sydafrika inte utifrån det naturliga urvalet inte blivit mörkare och att de svarta i england inte blivit ljusare. För det har vi väl forskningsstöd på?