tisdag 21 april 2009

Jag blir glad

Jag blir så glad nu när jag hör att Obama (USA:s president) lämnar uttrymme för att ställa de tjänstemän som tillåter tortyr som förhörsmetod inför rätta.

För det är ju så enkelt att vill man tillhöra de goda måste man hålla sig till de spelregler som de goda antas följa och de goda utsätter inte folk för tortyr. De goda spärrar inte in folk utan en rättsäker prövning.

De goda skiljer sig från länder som Iran och Kina just genom att de i alla lägen respekterar de goda värdena och är villiga att låta sin befolkning dö för att upprätthålla dessa goda värden.

Det är utifrån detta resonemang som jag inte tyckt att USA tillhört de goda när de tillåtit tortyr och jag inte tycker att Israel förtjänar en plats bland de goda för att de i all praktik håller en hel befolkning inspärrade.

Jag hoppas att USA nu kan tillhöra de goda utan besvärande onda utslag.

Läs mer: DN,

Inga kommentarer: