onsdag 29 april 2009

Spindoktor Pontén

Jag blir så trött. Detta ständiga påstående helt utan grund för hur någonting förhåller sig till verkligheten. Ta artikeln i DN där Henrik Pontén påstår att Antipiratbyråns kampanj har något med den minskade nerladdningen att göra. Kampanjen för att muta en dommare till att bortse från jäv eller? För rimligtvis har han inget stöd för sitt påstående utan upprepar det likt en papegoja tills det blir någon form av allmänt känt "fakta" som inte har med verkligheten att göra. Ja i alla fall inte med min fildelning i alla fall. Med program som Oneswarm och tjänster för att dölja sin IP-adress så skiter folk i allmänhet i Antipiratbyrån.

Men visst har folk slutat fildela i viss utsträckning men det kommer att vända om någon månad. För jag tror inte att Ipred har förändrat något. Verktygen för att gå runt lagen finns redan och folk behöver bara lära sig hur man använder dem.

Så frågan som hänger i luften är hur mycket av integretet som upphovsrättsmaffian vill offra för att kunna förhindra kopieringen. För tyvärr lär de få fortsätta om de inte (vilket jag tyvärr betvivlar) lyckas ta fram en tjänst som är värd namnet (Spotify är ganska långt på vägen men hur ska jag få in Beatles i datorn utan att kopiera något?)

Inga kommentarer: