onsdag 11 mars 2009

95 år

Läser i DN om att EU snart ska ta beslut om att förlänga inspelningsrätterna (upphovsrätten till ett inspelat verk) från 50 till 95 år. Det jag häpnar mest över är Musikerförbundets Jan Granviks uttalande:

"Det är inte rimligt att någon annan ska göra business på ditt jobb under din egen livstid"

Det jag inte kan se är att det är rimligt att begränsa individerna frihet i ytterligare 45 år. För det är det som det handlar om. Din och min frihet att kunna bygga vidare på andras idéer.

Upphovsrätt, patent och likande frågor är för mig ett problem som bara växer och växer. De som en gång dragit vinstlotten i idé-lotteriet (hårt arbetande eller ej så är det fortfarande ett lotteri) kommer alltid att vilja begränsa individens rättigheter till dessa idéer.

Jag läste en av blogglänkarna från artikeln där det föreslogs att vi skulle sluta att förlänga tiden som en upphovsrättsinnehavare och i stället direkt ge upphovsrättsinnehavarna och deras ättlingar en evig upphovsrätt. För det är vad upphovsrättsinnehavarna vill, oavsett om det är de själva eller deras ättlingar som för ögonblicket äger upphovsrätten. Vi andra ska bara betala.

Nä, upphovsrätten måste begränsas. Arbete får man betalt för de timmar någon vill betala för de tjänster man kan leverera. Inte för att man en gång var inspirerad. Det är min syn på saken.

Inga kommentarer: