lördag 9 januari 2010

Sverigedemokraterna är idioter

Det är en provokation men efter ha läst lite kommentar till en debattartikel i DN så måste jag nog säga att Sverigedemokraterna är idioter. Eller för att uttrycka det något mer nyanserat, de som röstar på Sverigedemokraterna är idioter. För ledningen är nog en samling ganska smarta människor som skulle kunna platsa som partistrateger etc i de flesta andra partier också om det bara var upp till deras förmåga att utföra ett jobb på ett bra sätt.

Men varför tycker jag då att Sverige Demokraterna är idioter. Jo, för att de förspråkar vägen till helvetet. De vill att vi ska behandla andra så som vi skulle bli behandlade av just andra (eller som vi tror att vi skulle bli behandlade av andra).

"Men om jag åkte till Iran skulle jag inte få bygga en kyrka" är ett inte helt ovanligt SD-citat. Varför är det fel? Jo, det innebär att man i varje situation hela tiden gör saker lite värre och när man hela tiden gör saker värre kan det inte bli bättre. Det är omöjligt. Om vi skulle behandla alla från Iran som vi skulle bli behandlade i Iran skulle vi snart nog kunna döpa om Sverige till Iran. Vi skulle stifta lagar som bortsett från små nyanser (kristendom kontra Islam etc) skulle gå ut på precis samma sak och det som jag betraktar som Svenskt skulle snart nog vara bortsopat eftersom vi inte kan vara på det sättet för då skulle vi inte kunna behandla Iranier som de behandlar oss. Sverige skulle bli som Iran helt fast Iranier eller Muslimskt inflytande.

Nä, jag vill höra hur en Sverigedemokrat vill bli bemött och sedan se dem använda det som utgångspunkt för hur de ska behandla andra. Självklart vill jag kunna ha min religon i Iran och därför måste jag tillåta Iranier att få utöva sin religion här i Sverige. Men jag antar att det lär dröja....

4 kommentarer:

roberth sa...

Takes one to know one. Du vet ungefär lika mycket om migrationspolitik som mina dammråttor!

daydreaming sa...

roberth, dum som jag är måste du nog ge ett exempel på vad det var som var fel i det jag skrev.

daniel sa...

Nä fyfan. Jag är själv Iransk och se dig skriva om Iran och Iranier som om vi är parasiter gör mig förbannad. För det första finns det massvis med Kyrkor i Iran då Kristendom är den näst största religionen i Iran. Och i Iran fås inte någon religion eller etnicitet diskrimineras. Jag hatar Irans regering men ändå. Sedan att du inte kan skilja på en regering och ett folk är också störande.

daydreaming sa...

Daniel, jag får be om ursäkt för att jag har förolämpat dig. Min mening var att spegla det felaktiga i SD:s sätt att resonera. Inte att dra Iran och Iranier mer i smutsen än förtjänat.